Postet 01.11.2008 10:54
En tidlig start på skisesongen

Knappe 3 måneder etter at jeg la skiene på hylla og startet på sommerens turaktiviteter, er jeg nok en gang klar for noen dager i et snødekt fjell-landskap.

Jeg befinner meg på Haukelifjell, og datoen er 30 oktober.

Ute er det er minus 5 grader og lettskyet vær, og dette er virkelig snakk om en rekord tidlig åpning på skisesongen. Jeg har valgt å etablere camp inne i Ulevåbotnen, med en unik utsikt til Snønut og Store Nup.

Bare tanken på det at jeg skal tilbringe de neste dagene inne i dette unike fjellområdet, gjør meg rett og slett utrolig glad.

Med pulken på slep, starter jeg på turen oppover langs gamle E134 i retning Dyrskar.

Etter å ha rigget campen, legger jeg ut på en skitur innover langs Middyrelva. Det har blitt mørkt når jeg ankommer campen etter endt skitur.

Det går ikke lang tid før gradestokken viser minus 10 grader.

Med MSR'en surrende på"low speed" går det ikke lang tid før varmen kommer i teltet.

En ny dag fylt med nye muligheter ! Jeg trasker innover fjellet med en lav oktober sol i ryggen. Skiføret er bare helt utrolig flott.

Det brer seg en ubeskrivelig lykke- og frihetsfølelse når jeg står slik og skuer utover et hvitt og urørt fjell-landskap.

Bratte skrenter langsetter Middyrrustene.

Uten mat og drikke, duger Sandal ikke !

Haukelifjell har utrolig mange flotte fjelltopper å by på.

Etter å ha beseiret Verjesteinsnuten 1650 moh, svinger jeg meg lett nedover igjen på et ubeskrivelig flott pudderføre.

Utsikten fra teltåpningen. Snønut til høyre, og Middyrrustene til venstre i bildet.

Tor-Atle...

..............................................................................................