Postet 24.10.2010 21:59
Akrobatiske vinterøvelser på Røldalsåta

For en som rett og slett elsker snø og kulde, blir det å kunne gå på ski i fjellheimen rundt Sauda i slutten av oktober en nesten uvirkelig opplevelse.

Synet av den kritthvite puddersnøen som glitrer så fint i den lave vintersolen får blodet i kroppen til å bruse, og bare tanken på at jeg skal få gleden av spore Røldalsåtas vestflanke som den aller første denne vinteren, får meg til å le så tårene triller.

Jeg kan ikke fatte og forstå at jeg har hele dette store fjellområdet helt for meg selv på en så nydelig dag som denne, men det betyr jo bare at jeg har fått med meg det som de aller fleste andre har klart og overse.

Herregud folkens, våkn opp - vinteren e faktisk komen !!

Klokken er litt over ti, og jeg står like nedenfor Kringletjørn på Røldalsfjellet og ser på solen som lyser opp Kvitenuten.

Jeg følger anleggsveien som fører oppover mot Nedre Sandvatnet, og snødybden her er rundt 50cm.

Solen henger lavt over Hegerlandsnuten.

Like ved Lemstjørna reiser denne flotte fjellformasjonen seg opp i mot den knallblå himmelen.

Uren luren himmelturen, som også går over litt lyng og mose.

I det jeg står og ser gjennom kameraet i retning Inste Tinden, dukker plutselig det jeg antar er mørkemannen opp i høyre bildekant, eller kanskje det er hulemannen ?

Jeg følger den t-merkede stien innover mot Øvre Sandvatnet et kort stykke, før jeg tar av til høyre og suser oppover mot høyde 1237 så rev og rype fyker veggimellom.

Jeg bryter jomfrusnø i vintersol.

Vestsiden på Røldalsåta er utvilsomt et mektig syn.

En gul villmann går snart inn for nødlanding på toppen av Røldalsåta.

Se og nyt Røldalsåtas unike utsikt !

Er det ikke flott !

Her ser man Søre Tinden til venstre og Inste Tinden til høyre.

Utsikt til Holmanuten i øst.

I sør-vest ser man ryggen på Skaulen.

Musikken og sanseinntrykkene fra omgivelsene rundt, gjør dagens turopplevelse total.

Solen er i ferd med å forsvinne, i det jeg suser nedover mot Kringletjørn etter dagens nydelige topptur.

Nede ved Røldalsveien, blir jeg stående å se på solen som kaster sine aller siste solstråler mot det hvite høyfjellet.

Tor-Atle...

..............................................................................................